Monday, September 20, 2010

When someone is gone, they're gone forever, and all you have left is memories to try recreate a person who used to live and breath right in front of you...

Mok..

ramadan ini tanpa mok perit rasanya pedih rasanya..
time mlm raya saya hanya mampu berdoa utk mok..
xde bende yg saya boleh buat..
pastu time tu jugak la saya naik atas umah arwah mok..
aduhh!terasa kehilangan seseorg yg kita syg..
sgt besar perngorbanan & kasih-sayangnya..
peribahasa ade sebut..
Harimau mati tinggalkan belang, manusia mati tinggalkan nama.”
begitulah kata2 yg boleh di berikan pd mok..
pd mlm masa m0k nazak saya ade baca yasin pastu urut kaki mok..
terdengar sayup2 di telingaku..
Allah,allah,allah,allah
time tu lah...saya turun dr rumah mok nthen masuk bilik umie..
saya menangis mengenangkan kesakita yg di alami mok.

tp,alhamdulillah...tiada bende yg mok sebut hanya ALLAH..
saya sgt b'syukur mempunyai seorg nenek yg tiada pd org laen di dunia ini..
nthen pd pukul 3 pg,keesokkan harinya(ahad)
ayah long(bapa saudara) kejutkan kitorang smuee supaya pergi dekat mok..
sy ade tanya nape kejutkan kitorang pastu dier senyap jew..
time saya tahu yg sudah tibe masanya...
pada kul 3:15 pg abah & ayah long (ank2 arwah mok) duk tepi mok..
masing2 duk bergilir mengucap dua kali syahadah di telinga mok..
pastu mok ikut mengucap/.
lebih kurang 2 jam mok berucap...mkn lame makin perlahan suara& nafas mok...nthen ayah saya p0n tgk tapak tangan nenek saya...dier p0n angguk maksudnyer masanya tlh tiba..
xlama slps itu pd kul 4:23 saya nampak mok menarik nafas yg sgt panjanggggg pastu hembus..
dn selepas itu dadanya tdk b'gerak lg..
time tu kitorang hanya mampu tahan menangis sbb klau ktorang menangis dgn mengerluarkan suara ianya haram sbb meratapi jenazah..
pastu cik su trus tep0n ayah su nthen saya tepon 2 org kakak saya yg duk universiti..
dah la...di sini saja saya mampu cerita..
xsanggup lagi..
sesiapa yg baca nie harap m'sedekahkan al-fatihah kpd nenek saya atau berdoa kpdnya..

AL-FATIHAH...





No comments:

Post a Comment

suke post nie...